Reklama

Gwiazdy namawiają do regularnych badań

Czwartek, 15 października 2015 (10:32)

W teorii wiemy, że regularne badania kontrolne mogą uchronić nas przed rakiem. Jednak w praktyce mało kto pamięta, by je robić... Dlatego gwiazdy wspierają akcje, które zwracają uwagę na wczesne wykrywanie choroby.

Nie każdy nowotwór to wyrok śmierci. Niestety, co roku notuje się w Polsce ponad 15 tysięcy nowych zachorowań na raka piersi, a blisko 5 tysięcy kobiet przegrywa walkę z chorobą. Dlaczego ta ponura statystyka stale się powiększa? Głównie z powodu wykrycia nowotworu w zbyt zaawansowanym stadium.

Profilaktyka i działania podnoszące świadomość kobiet w zakresie tego schorzenia są nie do przecenienia. Wiedzą o tym również panie z pierwszych stron gazet i aktywnie włączają się w kampanie, które zwracają uwagę na profilaktykę.

Żyje, więc pomaga

Temat nowotworu jest szczególnie ważny dla Martyny Wojciechowskiej.

– Z rakiem piersi mam niestety dosyć bliskie doświadczenia. Moja mama zachorowała na ten nowotwór. Miała dużo szczęścia, bo rozpoczęła leczenie odpowiednio wcześnie i wygrała walkę z chorobą – wspomina.

Aby pokazać, jak wiele zależy od profilaktyki, została jedną z ambasadorek akcji „Wspieram”. Promowała specjalnie zaprojektowane bransoletki, któ rych sprzedaż zasiliła budowę warszawskiego Centrum Profilaktyki Nowotworów przy Instytucie Onkologii.

Podróżniczka, która sama dwadzieścia lat temu przeszła chemioterapię, wspiera też inne proonkologiczne akcje, m.in. powstanie wrocławskiego „Przylądka nadziei” – kliniki onkologicznej, która otoczy opieką około 2 tys. dzieci rocznie.

– Pokonanie ciężkiej choroby jest trudniejsze, niż zdobycie Mount Everest. Dlatego podziwiam małych pacjentów i całym sercem wspieram budowę tej kliniki – deklaruje.

Nie bój się lekarza!

Również Katarzyna Cichopek wie, jak ważna jest profilaktyka. – Samobadanie piersi w dalszym ciągu jest dla nas tematem wstydliwym, a wiedza o tym, jak prawidłowo się badać, wciąż nie jest wystarczająca – powiedziała, wspierając ogólnopolską kampanię „Dotykam = Wygrywam”.

Jej celem było propagowanie wśród kobiet samobadania piersi. Aktorka dołączyła do akcji promującej zakup różowych biustonoszy. 10 procent zysku z ich sprzedaży zostało przekazane Fundacji Rak’n’Roll na walkę z nowotworami piersi.

Kolejną znaną osobą, którą możemy kojarzyć z podnoszeniem świadomości wśród kobiet na temat badań i wczesnego wykrywania ognisk choroby, jest Małgorzata Socha. Gwiazda „Przyjaciółek” co roku uczestniczy w „Marszu Różowej Wstążki” organizowanym przez znaną markę kosmetyczną.

Projektuje i filmuje

Za granicą dobry przykład daje Jennifer Aniston. Była żona Brada Pitta zaprojektowała bluzkę, z której sprzedaży 100% zysków trafiło na konto organizacji zajmujących się badaniami nad znalezieniem lekarstwa na raka piersi.

Aniston stanęła także po drugiej stronie kamery, by wyreżyserować „Five”. To seria krótkometrażowych filmów, które przedstawiają, jak choroba wpływa na osoby dotknięte rakiem piersi oraz ich otoczenie.

– Mam nadzieję, że ten projekt będzie inspirował do dialogu i badań, a także informował o profilaktyce tego schorzenia – wyjaśniła Jennifer.

Świadomość, że wcześnie wykryta choroba jest wyleczalna, może uratować życie. Ważne, by nie wypierać myśli o chorobie – można ją pokonać!

Kobiety, które wygrały z rakiem, to w przeważającej części te, które szybko podjęły zdecydowane działania – rozpoczęły leczenie. Gwiazdy wiedzą, że każda akcja z ich udziałem może pomóc przełamać strach.

Natalia Łuczak

Artykuł pochodzi z kategorii: Gwiazdy

Tele Tydzień

Reklama